Перший раз до закладу дошкільної освіти
"Перший раз до закладу дошкільної освіти"
ЯКЩО ДИТИНА – ЄДИНА В СІМ'Ї, ЧАСТО ХВОРІЄ, ВІДЧУВАЄ СТРАХИ, ТО ЇЇ ВХОДЖЕННЯ В ДИТЯЧИЙ САДОК ПОВИННЕ БУТИ ПОСТУПОВИМ. СПОЧАТКУ ЇЇ ПОТРІБНО ПРИВЕСТИ В ГРУПУ, ПОЗНАЙОМИТИ З ВИХОВАТЕЛЕМ ТА ІНШИМИ ДІТЬМИ, ПОДИВИТИСЯ РАЗОМ ІГРАШКИ, ВИКЛИКАТИ ІНТЕРЕС ДО НОВОГО ОТОЧЕННЯ І ПОВЕРНУТИСЯ ДОДОМУ. ПОТІМ ДЕКІЛЬКА ДНІВ МОЖНА ПРИВОДИТИ ДИТИНУ В САДОК І ЗАБИРАТИ ДО ПОЧАТКУ ДЕННОГО СНУ. ЗАЛЕЖНО ВІД ПОВЕДІНКИ ДИТИНИ ЧАС ПЕРЕБУВАННЯ ПОТРІБНО ПОСТУПОВО ЗБІЛЬШУВАТИ. ВДОМА БАЖАНО БІЛЬШЕ ГРАТИ З МАЛЮКОМ У РУХЛИВІ ЕМОЦІЙНІ ІГРИ, ОСКІЛЬКИ В ДИТЯЧОМУ САДКУ ДИТИНА ВІДЧУВАЄ СЕБЕ СКУТО, НАПРУЖЕНО, А ЯКЩО НЕ РОЗРЯДИТИ ЦЕ НАПРУЖЕННЯ, ТО ВОНО МОЖЕ СТАТИ ПРИЧИНОЮ НЕВРОЗУ.
ОПТИМАЛЬНИМ ДЛЯ ШВИДКОГО Й УСПІШНОГО ЗВИКАННЯ ДИТИНИ ДО ДИТЯЧОГО САДКА ВВАЖАЄТЬСЯ ТРИРІЧНИЙ ВІК. НА ЦЕЙ ПЕРІОД ПРИПАДАЄ КРИЗА РАННЬОГО ДИТИНСТВА, ЩО ІМЕНУЄТЬСЯ ПСИХОЛОГАМИ КРИЗОЮ ТРЬОХ РОКІВ. ДІТИ, ПРАГНУЧИ ЗАТВЕРДИТИ СВОЄ «Я», ТЯЖІЮТЬ ДО САМОСТІЙНОСТІ. ПІД ЧАС ВИХОДУ З КРИЗИ ДИТСАДІВСЬКИЙ РЕЖИМ МОЖЕ СПРИЯТЛИВО ВПЛИНУТИ НА СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІДИТИНИ ТА ЇЇ АДАПТАЦІЮ ДО НОВОГО СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА.
ПЕРІОД З ЧОТИРЬОХ ДО П'ЯТИ - ШЕСТИ РОКІВ НАЙМЕНШ СПРИЯТЛИВИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ ВІДНОСНО СТАБІЛІЗУЄТЬСЯ, І РІЗКА ЗМІНА СПОСОБУ ЖИТТЯ МОЖЕ ПРИЗВЕСТИ ДО НЕСПРИЯТЛИВИХ НАСЛІДКІВ. ДИТИНА, ЯК СТВЕРДЖУЮТЬ ПСИХОЛОГИ, СПРИЙМАЄ АТМОСФЕРУ ДИТСАДІВСЬКОЇ СПІЛЬНОТИ ЯК НАСИЛЬСТВО НАД ОСОБИСТІСТЮ, ВТРАТУ ВЛАСНОЇ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ.
НА КОЖНИХ СТО ДІТЕЙ ПРИПАДАЄ ДВА-ТРИ ВИПАДКИ ТРИВАЛОЇ І ПОВНОЇ ДЕЗАДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ ДО УМОВ ДИТЯЧОГО САДКА. ЯК ПРАВИЛО, ЦЕ ЄДИНІ ДІТИ В СІМ'Ї АБО МАЛЮКИ, ЩО ПРОСИДІЛИ ТРИВАЛИЙ ЧАС УДОМА З МАМОЮ АБО БАБУСЕЮ.
ДИТИНА ВІДМОВЛЯЄТЬСЯ ХОДИТИ В ДИТЯЧИЙ САДОК, А ЗНАЧИТЬ, З'ЯВЛЯЮТЬСЯ ІСТЕРИКИ, ПРИМХИ, А ІНОДІ Й СОМАТИЧНІ РОЗЛАДИ – ПІДВИЩЕННЯ ТЕМПЕРАТУРИ, БОЛІ В ЖИВОТІ, ЗАГОСТРЕННЯ ХРОНІЧНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ. ДІЇ ДИТИНИ ВИБУДОВУЮТЬСЯ ПРИБЛИЗНО ЗА ТАКОЮ СХЕМОЮ: СПОЧАТКУ ВОНА ВДАЄТЬСЯ ДО ПРОХАНЬ І РОЗПОВІДЕЙ ПРО ТЕ, ЯК ПОГАНО В САДКУ; ЯКЩО ЦЕ НЕ ДОПОМАГАЄ, ТОДІ В ХІД; ЙДУТЬ СЛЬОЗИ ТА ІСТЕРИКИ; НЕ ДІЮТЬ І ВОНИ – ЗАЛИШАЄТЬСЯ ОДИН ЗАСІБ – ХВОРОБА. ЯКЩО ПІСЛЯ ОДУЖАННЯ МАЛЮКА НАМІРИ БАТЬКІВ ВОДИТИ ДИТИНУ В САДОК НЕ ЗМІНЮЮТЬСЯ, НАСТАЄ РЕЦИДИВ.
Рекомендації та поради:
Що потрібно знати про адаптацію дитини в дошкільному закладі:
а) Перелік правил для батьків, дотримання яких допоможе адаптувати дитини до дошкільної установи
1. До вступу дитини в садочок рекомендується неодноразові короткочасні екскурсії до групи та знайомство з педагогами. Краще, якщо ці відвідування будуть відбуватися у вечірній час. Це допоможе зняти емоційну напругу та встановити контакт з педагогом як батькам, так і дітям.
2. Необхідно розповісти педагогам про індивідуальні особливості дитини: його темперамент, характер, звички, улюблене заняття, переваги в їжі і т.д. Також слід повідомити про те, як, яким чином батьки реагують на неадекватну або небажану поведінку дитини. Наприклад, коли він капризує, сердиться або пустує.
3. Педагоги повинні бути ознайомлені з особливостями режиму дня малюка в сім'ї, коли і як він засинає, просинається, як відбувається годування, чи супроводжується воно особливим ритуалом,як організовується неспання дитини?
4. Для педагога буде цікавою інформація про сформовані або несформовані культурно-гігієнічні навички (чи вміє дитина самостійно та акуратно їсти, одягатися, роздягатися, користуватися носовою хустинкою, горшком і т.д.).
5. Слід розповісти вихователеві й про те, як формувався досвід спілкування дитини з дорослими та однолітками, яке коло її спілкування (чи вміє бути доброзичливим, чи грається разом або поряд з іншими дітьми,чи знає та використовує необхідні правила для встановлення та підтримки контакту з дорослими, так і з дітьми).